.
Vytvořte si svou japonskou přezdívku : já jsem Takitudoariku a vy? Napište mně.
A - ka *
Zkušenost je věc, kterou získáš až potom, co jsi jí potřeboval. Nikdy neříkej, že něco nejde, protože se vždycky najde nějaký blbec který neví, že to nejde a udělá to. Vyhrává ten, který původně hrát vůbec nechtěl. Ti, co bydlí nejblíže, příjdou jako poslední. Udělat něco blbuvzdorné je skoro nemožné, protože blbci jsou strašně vynalézaví. Na řešení problému příjdete hned potom, co už ho vyřešil někdo jiný. Čas je relativní - rychlost plynutí závisí na tom, na jaké straně dveří od záchodu se nalézáš. Každý drát ustřižený na potřebnou délku je příliš krátký. Jakmile si umyjete auto, můžete si být jisti, že bude pršet. Jestliže jde vše podle plánu, stala se někde chyba. Vždycky usne dřív ten, kdo chrápe. Nejjednodušší způsob k nalezení ztracené věci je koupit si stejnou věc. Když čekáš na zastávce už půl hodiny, má autobus dalších 10 minut zpoždění. Když přijdeš přesně, tak už je pryč. Ať jedete kudy chcete, vždy je to do kopce a proti větru.
Když chceš něco najít, začni raději hledat něco jiného. Jakmile přejdeš do jiné fronty, tak se ta původní začne posouvat rychleji.
Jak se žilo katům, malomocným a nevěstkám ve středověkých městech? Dnes již neplatí tvrzení, že středověk znal rozdělení společnosti pouze na „trojí lid": světské pány, kněze a obecný či venkovský lid. Nejnižší patro společenského žebříčku velmi záhy zaujali ti, kteří byli z různých důvodů považováni za zahálčivé, nakažené nebo bezectné.
Z dob, kdy se slova teprve tvořila... Výběr z neuchycených a nepoužívaných novotvarů
Tak, tuhle knihu v katalogu naší knihovny nenajdete, ale zajímavá je taky, ne?
ĎÁBLOVA BIBLE
Codex gigas - začátek biblické Knihy Moudrosti
Codex gigas - vyobrazení ďábla
Podle legendy v klášteře žil mnich, který zhřešil. V roce 1212 se vydal spolu s královskou výpravou Přemysla Otakara I. do Basileje, aby od Fridricha II. přijal Zlatou bulu sicilskou. Tam se seznámil s jedním tajemným mágem, Michaelem Scottem. Ten ho údajně zasvětil do temné magie a uctívání Satana. Po jeho návratu do Podlažic se ale o jeho satanistických rituálech dozvěděl opat a aby se vyhnul přísnému trestu zazdění za živa, slíbil, že napíše za jedinou noc největší knihu, obsahující všechny vědomosti světa. Dostal veškerý potřebný materiál a pustil se do díla. O půlnoci mu bylo jasné, že úkol nemůže zvládnout, a zaprodal svoji duši ďáblu. Ten za něj celé veledílo sepsal, biblické pasáže ovšem s velkým sebezapřením, odporem a nechutí. Je zajímavé, že kniha obsahuje také řadu zaklínadel, např. pro vyléčení, vypátrání zloděje apod., ale ne pro vymítání ďábla, ačkoli Benediktinský řád exorcismus prováděl. Mnich pouze z vděčnosti přidal ďáblův obrázek, který je na straně 290 a vyobrazuje ho zde opravdu netradičně. I přes tuto legendu o svém sepsání se Codex gigas dlouho užíval, četl a studoval různými učenci a nebyl nikdy předmětem šetření inkvizice.
Codex gigas je největší rukopisná kniha (kodex) světa. Byla pravděpodobně napsána počátkem 13. století v podlažickém klášteře v Podlažicích u Chrudimi. Bývá označována latinsko-řecky Codex gigas (v překladu „Obrovská kniha"), počeštěně Kodex gigas, nebo podle výjimečného vyobrazení ďábla také jako Ďáblova bible. Záměrem autora bylo shrnout veškeré vědění do jediného díla, vytvořit jakousi „knihovnu v jediné knize". Codex gigas je svázán v dřevěných deskách potažených světlou kůží, opatřených kovovým zdobením. Rozměr desek je 920×505×220 mm. Původně obsahoval 320 pergamenových listů (tj. 640 stran) o velikosti 890×490 mm. Osm listů bylo vyříznuto, není známo kdy, kým a proč. Odstraněné listy pravděpodobně obsahovaly řeholní pravidla benediktinského řádu. Hmotnost celého kodexu je 75 kg, na výrobu potřebného pergamenu byly spotřebovány kůže 160 oslů. Na konci třicetileté války, v roce 1648, se švédské armádě podařil nečekaný přepad Prahy (dobyli však pouze levobřežní část), při němž ukořistili poklady veliké hodnoty – mimo jiné i obsah Rudolfovy kunstkomory, jež byla odvezena do Stockholmu. Rukopis je od té doby uložen v Královské knihovně ve Stockholmu a přes opakované snahy se nepodařilo získat jej od Švédska zpět. Nedaleko místa svého vzniku, v expozici Městského muzea v Chrasti[1] je připomenut alespoň maketou. Od září 2007 do března 2008 byl zapůjčen na výstavu v pražském Klementinu.
Kdo je čím aneb neobvyklá povolání a stavy osob, s čím se můžeme v matrikách a starých spisech setkat. |
|
ABIETARIUS [Lat.] | tesař |
ACCENSUS [Lat.] | sluha |
ADMINISTER [Lat.] |
sluha |
AGELLARIUS [Lat.] | rolník |
ALTER [Lat.] | věk |
AUSGEDINGER [Něm.] | výminkář |
BAPTISTA, battista [Lat.] |
křtitel, Baptizans - křtící kněz |
BAPTIZATUS,BAPTIZATA [Lat.] | pokřtěn, pokřtěna |
BARÁČNÍK též domkář |
vlastník domku, chalupy na vsi, obyčejně bez polí, nanejvýš se zahradou |
C. L. - CURATUS LOCI [Lat.] |
místní farář |
CARBONARIUS [Lat.] |
uhlíř, ten co vyrábí dřevěné uhlí v milířích |
CASARIUS [Lat.] |
baráčník, vlastník domku, chalupy na vsi, obyčejně bez polí, nanejvýš se zahradou. |
COPULANS [Lat.] | oddávající |
COPULATUS, COPULATA [Lat.] | oddaný, oddaná |
CURATUS [Lat.] | farář |
ČELEDÍN |
pracovník na zemědělském hospodářství. Uzavíral s hospodářem či pánem ústní čelední smlouvu, dostal závdavek, stravu, byt a oděv a po skončení služební doby mzdu. Od 16. století začaly být vydávány čelední řády, upravující podmínky čelední služby. Poslední čelední řády u nás byly vydány ve druhé polovině 19. století a platily ještě krátce po druhé světové válce. |
ČTVRTNÍK, ČTVRTSEDLÁK |
menší sedlák v obci, vlastník čtvrtlánu. [Kott 1910] |
DOMKÁŘ |
též baráčník, vlastník domku, chalupy na vsi, obyčejně bez polí, nanejvýš se zahradou |
EINWOHNER [Něm.] | |
FABER [Lat.] | obecně řemeslník, kovář (též ve spojení faber ferrarius) |
FABER LIGNARIUS [Lat.] | tesař, dřevorubec, prodavač dřeva |
FAMILIANT [Lat.] | dědičný nájemce dílu panské půdy (označovaného jako familie), v rámci tzv. raabizace, kdy půda ležící ladem byla pronajímána poddaným. Raabizace spojena s kolonizací, příchodem nových familiantů, byla cílena Marií Terezíí ke zrušení roboty. Proběhla v letech 1775 - 1783. Josef II. reformy na nátlak vrchnosti zastavil v r. 1790 |
FAMULUS, FAMULA [Lat.] | sluha, služka; také otrok, otrokyně |
FILIA [Lat.] | dcera |
FILIUS [Lat.] | syn , též natus |
GETRAUT [Něm.] | oddán |
HALTÝŘNÍK | v rodokmenu Jiřího Turyny je předek Tomáš Turina jehož povolání bylo „hlatýřník“. Konečně jsem nalezl vysvětlení na webových stránkách obce Choltice,kde Tomáš také žil:….za pastouškou stála katovna, dole u potoka byla haltýřníkova chalupa a u mostu mlýn. Ve vrchnostenských listinách se stále uvádělo, že je "pod starými Cholticemi".Haltýře byly sádky na ryby a haltýřník na sádky dohlížel a zároveň na přítoky vody……Více na http://www.choltice.cz/ kde asi Tomáš Turina haltýřkem byl. |
HONESTUS, HONESTA [Lat.] | poctivý, poctivá |
CHALUPNÍK | sluje u nás usedlík, mající chalupu a nejvýše 20 korců polí výsevku na rozdíl od sedláka, který má statek a více polí, a od domkáře nebo baráčníka, který má jen barák bez polí.[Ottova encyklopedie] |
INCOLA [Lat.] | obyvatel, obyvatelka |
INQUILIUS [Lat.] | podruh, zkr. INQ. |
INWOHNER [Něm.] | většinou podruh, někde též obecně obyvatel, ve středověku obyvatel bez občanských práv. |
JUVENIS [Lat.] | mládenec |
KLEINHAISLER [Něm.] | domkář |
KNECHT [Něm.] | pacholek, čeledín, sluha, v 16. a 17. stol. též voják ve službách šlechty. |
LEGITIMUS, LEGITIMA [Lat.] | manželský, manželská, Ilegitimus, -ma - nemanželský,-ká |
LEVANS [Lat.] | ten, kdo drží dítě při křtu. Někdy se uvádí jako ...na rukau držel... |
LIGNARIUS [Lat.] | dřevař |
MENDICUS [Lat.] | žebrák, nuzný |
MERETRIX [Lat.] | nevěstka, prodejná žena |
MOLITOR [Lat.] | mlynář |
OPERARIUS [Lat.] | nádeník, dělný, pracovní |
PARENTES [Lat.] |
rodiče |
PATER [Lat.] |
otec |
PATRINI [Lat.] |
kmotři |
PAROCHUS [Lat.], PFARRER [Něm.] |
farář |
PODRUH | [čeledín, děvečka] dělník na vsi, nevlastnil žádné pozemky ani chalupu. Žil v nájmu na statku a jeho jediný způsob obživy byla práce vlastních rukou. |
PRADIANUS [Lat.] | predianus, praedianus sedlák |
PRAEDIUM [Lat.] | statek |
PŮLNÍK, PŮLSEDLÁK |
označení vlastníka dědičného podniku zeměděl. ve výměře do půllánu ale většího než čtvrtinu lánu |
ROTTGRÜNDLER [Něm.] |
kopaničář. drobný zemědělec z oblasti rozhraní Moravy a Slovenska kolem Uherského Brodu a Vyškovce . Kopanina byla nekvalitní půda, která zůstala po vypálení a vymýcení lesů a namísto lesa vznikala málo úrodná políčka. |
RUSTICUS [Lat.] | sedlák |
SEDLÁK |
V XVI. stol. se objevuje označení [Sedlák,] v t. zv. selských řádech, které vrchnosti vydávaly pro poddané a dědičně usedlé zemědělce.Od těch dob se ujal pojem [Sedlák] obecně jako označení vlastníka dědičného podniku zeměděl. ve výměře půllánu až lánu [Ottova encyklopedie] |
SEPULTUS, SEPULTA [Lat.] |
pohřben, pohřbena |
SINISTRO PARENTE [Lat.] |
nemanželský |
SOUSED (SAUSED) | vlastník nemovitosti tj. plnoprávný člen obce. Na vesnici sedlák, ve městě měšťan. Sousedem tudíž nemohl být příslušník chudiny. Z tohoto titulu se odvozovaly i určité výhody v obci. |
SPONSUS, SPONSA [Lat.] | ženich, nevěsta |
SUBDITUS, SUBDITA [Lat.] | poddaný, poddaná. Zkr. subd. |
SUPERSTES [Lat.] | pozůstalý |
TÄUFLING [Něm.] | křtěnec |
TESTES [Lat.] | svědci |
TUMULATUS, TUMULATA [Lat.] | pohřben, pohřbena |
UXOR [Lat.] |
manželka, choť, UXORATUS ženatý |
VIDUA [Lat.] |
vdova VIDUUS vdovec |
VIERTLER [Něm.] | čtvrtník, menší sedlák v obci, vlastník čtvrtlánu. |
VÝMĚNKÁŘ |
též výminkář - ten, který si smluvně vymínil na osobě, které předal hospodářství ( většinou rodiče na svých dětech) dohodnuté naturální, finanční dávky a další zaopatření, týkající se zejména bydlení a péče. Jistý druh sociálního zabazpečení. |
WITWE, WITTFRAU, WITTIB [Něm.] |
vdova, WITWER, WITTIBER vdovec |
ZAHRADNÍK |
hospodář jehož obhospodařované polnosti byli menší než sedlákovy to je méně než půllánu, ale větší než chalupníkovy. Tedy více než 20 korců tj. cca 2,5 ha. |